Juleferien er for de fleste mennesker en helt særlig ferie. Familien samles fra nær og fjern, og mange har høje forventninger, traditioner og ikke mindst juleønsker at leve op til. Selvom juleferien egentlig er en mulighed for at koble af, trække stikket og komme væk fra de faglige pligter og krav, bliver mange alligevel stressede i julen.

 

Julen trækker ekstra meget på vores ressourcer pga. de høje forventninger både til de praktiske forhold, men i høj grad også til de følelsesmæssige. Men hvis man ikke har overskud til praktiske opgaver og sociale arrangementer i hele december, kan julens blive rigtig hård. Det er dog muligt, at komme igennem julen, og stadig få en pause fra hverdagens travlhed.

 

Stressforeningen har en række forslag til at gøre juleferien mindre stressende. Du kan komme rigtig langt, ved at planlægge god tid i forvejen, med huller i kalenderen så, der er tid til at slappe af ind i mellem. Det er vigtigt, at prioritere i dine planer og sige nej tak til nogle arrangementer, så du gør det, du har plads til.

 

Her er 10 tips du kan bruge til inspiration:

1) Planlæg:

Ro i kalenderen hjælper til at skabe ro i sindet. Ved at bruge god tid på at planlægge til at starte med, kan du spare meget tid i den anden ende. Start i god tid og tag dine opgaver i bidder. Hvis du har lagt en plan i god tid, er det også lettere at sige nej, hvis der skulle opstå ekstra arrangementer eller opgaver. Læg en plan der passer dig og din familie, og hold fast i den.

 

2) Prioriter:

Find ud af, hvad der er vigtigt for dig/din familie og vær bevidst om, at du ikke kan nå det hele. Indret dine juleplaner ,så dine ambitioner svarer til det realistiske. Tænk over, om du kan takke nej til de invitationer, der er mere pligt end lyst, og husk at du altid kan aflyse, hvis det hele er blevet for meget.

 

3) Få din nattesøvn:

Søvn er fundamentet for vores sundhed. Uden søvn bliver din hjerne træt, træg, langsom og glemsom. Gå derfor ikke på kompromis med din nattesøvn, da det skaber problemer i den anden ende, når du skal indhente det forsømte.

 

4) Hold pauser:

Selvom der er meget der skal gøres til julen, er det vigtigt at lade hjernen restituere og holde fri, så du kan være fuldt til stede i de aktiviteter, du har planlagt. Skab plads i kalenderen til at gå en tur ud i naturen, meditere, læse en god bog, se julekalender eller film med familien. Sørg måske for at have ”alene tid” hvis du ved det hjælper dig. Husk at slappe af og gøre, hvad der føles godt.

 

5) Spring over, hvor gærdet er lavest:

Der er mange måder at spare på kræfterne. Måske behøver du ikke give din bolig den store julerengøring, og du kan overveje, om det nu også er nødvendigt at lave maden selv? Drop julerengøringen, lad pynten blive i kassen og husk at købte pebernødder, æbleskiver, andesauce osv. kan smage rigtig godt.

 

6) Uddeleger opgaver:

De bredeste skuldre bør bære det tungeste læs… Eller hvad? Når hele familien samles, er der ofte én der trækker det største slæb. Er det dig? Overvej om du kan uddelegere opgaverne, hvad enten det er gaveindkøb, madlavning eller rengøring. Julen er hjerternes fest, så mon ikke din familie eller venner gerne vil hjælpe.

 

7) Køb hjælp:

Hvis der er økonomisk overskud, er det i dag muligt at købe hjælp til stort set alt. Køb en rengøring, få julefrokosten bragt udefra, eller måske kan naboens datter bestikkes til at købe ind. Hvis der ikke er økonomi til det, kan i tale om i familien, hvem der gør hvad, så det bliver ligeligt fordelt.

 

8) Køb dine julegaver på nettet:

Mange større butikker garanterer levering på få dage i julemåneden. Lav en god kop kaffe eller the, sæt dig i din sofa og udvælg årets gaver i ro og mag. På den måde undgår du at løbe fra butik til butik. Hvis du er heldig, kan du nøjes med en enkelt tur på posthuset

 

9) Dyrk motion:

Julen er en notorisk spise-sidde-tid. Der bliver sjældent inviteret til den store motion, men måske kan du være den, der går forrest? Inviter dine kollegaer med på en frisk gåtur, eller sørg for at holde din sædvanlige motionsrutine. Det skaber overskud og energien til at klare de øvrige opgaver.  Husk at sex også tæller og virker afslappende og beroligende

 

10) Gør ikke noget, du ikke har lyst til:

Vigtigste af alle punkter. Det er din jul – du bestemmer hvad der er en dejlig jul for dig. Lad være med at påtage dig for mange pligt opgaver eller arrangementer, hvis det stresser dig unødigt. Husk at ”NEJ” til én ting betyder ”JA” til dig selv, og hvad der gør dig glad. Julestemningen er, hvad du gør den til.

 

Alle os fra stressforeningen ønsker dig en rigtig glædelig og stressfri jul.

 

Af Solveig Wandall, cand.psych.