For nylig meldte et af vores toneangivende pensionsselskaber om en stigning siden 2014 på 43%, i antallet af kunder, der henvender sig til sundhedsforsikringen om stress. Stort set alle virksomheder af en vis størrelse har haft en medarbejder med stress. De fleste ledere, der har oplevet stress blandt deres medarbejdere, vil gå rigtig langt for at undgå flere. Og rigtig mange stressramte er mærket for livet.

16% af danskere i arbejde oplever tegn på stress (Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø). Vi taler om en stressepidemi. Det er min oplevelse, som konsulent i både offentlige og private virksomheder, at de fleste har tilbud til ”når skaden er sket”. Men det er for sent, hvis vi skal forebygge og knække stresskurven.

Hvorfor er der så ikke flere virksomheder, der tilbyder forebyggende hjælp til ledere og medarbejdere – derude i butikken, hvor stress opstår, opleves og skal tackles?

Jeg møder forbehold som: ”Eksploderer antallet af stressramte, hvis vi tilbyder hjælp og sætter fokus på stress (aktiverer vi en tikkende bombe..)?” og ”Skubber vi aspirerende stresssyge ud over kanten, hvis vi begynder at tale om stress (puster vi til ilden..)?”

Businesscasen burde være en af de mere overbevisende af sin slags – én stressramt medarbejder koster kassen i både sygefravær, sygenærvær og produktivitet (afdelingen).

En enkelt sygemelding på 4 måneder kan fx finansiere ca. 25 stressforebyggende samtaleforløb – eller en forebyggende indsats for ledere og medarbejdere for en virksomhed på 2.000 ansatte. Dertil kommer fald i produktivitet før og efter stress, de menneskelige, faglige og kollegiale omkostninger og meget mere.

Det er derfor nærliggende at spørge: hvorfor ikke gøre stress-håndtering til et af virksomheders allervigtigste værktøjer – nemlig ved uddannelse og i at understøtte de vigtige relationer mellem leder og medarbejder med tillid, struktureret dialog og systematik, som betyder, at leder og medarbejder i fællesskab kan navigere i, at hele livet, herunder arbejdslivet, byder på ups and downs..

I forrige uge måtte vi også konstatere, at der var 10 grader varmere på Svalbard end i København. Har vi efterhånden nedslidt vores menneskelige ressourcer med samme new public management, konkurrence- og performance tilgang til ledelse og arbejdskultur, som vi har presset klodens ressourcer?

TIME IS UP

Af Sisse Fallinge, dir. Lifewise, Sustainable Leadership