Af Cecilie Refsgaard, MSc. Human Nutrition

Vi kender det alle. Når to-do listen er lidt for lang, timerne i døgnet lidt for korte og pulsen lidt for høj, så er overskuddet og energien der ikke til at få trænet eller spise sundt. Det erstattes i stedet af lange arbejdsdage uden overskud til at få rørt sig, samt at spise mad på farten eller helt at skippe måltider.

Man har længe gået og været flittig med sine sunde vaner og fysisk aktivitet. Man har fuldt kostråd, købt sunde kogebøger, søgt inspiration på nettet, tilmeldt sig et træningscenter og tilmed set resultater. Men så snart en presset periode på arbejdet eller i privatlivet indtræffer, så mister man overskud og energi og ryger tilbage til startlinjen.

Stresshormoner og følelser

I sådanne situationer udløses stresshormonerne adrenalin, noradrenalin, samt langtidsstresshormonet kortisol, som alle produceres i binyrerne. De har alle forskellige virkninger på kroppen, som kræver en længere biokemisk forklaring, men kategoriseres overordnet som kroppens kamphormoner. Produktionen og udløsningen af disse hormoner er bl.a. påvirket af vores oplevelser og vores sind. Vrede, utilfredshed, angst og for lidt søvn vil øge produktionen af hormonerne, hvorimod glæde, tilfredshed, lykke og søvn vil reducere produktionen af stresshormonerne. Ved konstant utilfredshed, angst eller trusler kommer binyrerne på overarbejde og der skabes en ubalance i kroppen. Din krop og hjerne har brug for hvile for at genopbygge og lade op til nye udfordringer.

Stress aktiver din søde tand

En kontinuerlig overproduktion af stresshormoner kan medføre øget fedtvækst og manglende evne til vægttab. Det er dokumenteret, at stress øger trangen til sukker, fedt og saltet mad. Ligeledes er det førnævnte hormon kortisol berygtet for at øge lagringen af fedt omkring maveregionen. En forsimplet forklaring på dette er, at kortisol øger udskillelsen af sukker (glukose) i blodbanen og når dette er udnyttet som energikilde til muskler og hjerne nedbryder kortisol muskelmasse til energi. Det gør det stort set umuligt at tabe sig, fordi musklerne er vores bedste ven, når det kommer til øget stofskifte. For høje niveauer af kortisol, sætter derfor stofskiftet ned, giver muskeltab og fedtophobninger på mave og arme.

Når kroppen ikke ser ud som vi gerne vil have den til, er det nedbrydende for vores selvtillid, vores balance, vores humør og vores velvære, fordi dét ikke at være glad for sin krop, stresser os meget. Særligt hvis man ikke føler at tiden og energien til at gøre noget ved det er til stede. Dette kan både være årsagen til stress eller også endnu et lag af stress, hvor man føler et ansvar, men står uden følelsen af indflydelse.

Hold dit blodsukker stabilt

Ingen fødevarer indeholder kortisol, men et stabilt blodsukker kan være med til at mindske udskillelsen af kortisol. I de næste par blogindlæg vil jeg give dig råd til at holde blodsukkeret stabilt, mindske udskillelsen af kortisol og øge chancerne for vægttab. Jeg vil forsøge at give dig råd som er overskuelige og lette at implementere, så du føler at du har kontrol over dit kostindtag. Følg med på bloggen for tips og tricks i fremtiden.

Indtil da vil jeg råde dig til at sørge for altid at have nødder, bær eller andre sunde snacks med i tasken, så du kan sørge for at få lidt at spise minimum hver 3. time.