Stress går ofte ud over søvnkvaliteten. Hjernen er på overarbejde om natten, hvis man har for travlt om dagen, og selv om man er dødtræt, vågner man måske alt for tidligt efter at have haft svært ved at falde i søvn.

Ved søvnbesvær vil jeg anbefale den restorative stilling,Vandfaldet – ’naturens egen sovepille’. Det er en støttet udgave af yogastillingen viparita karani og har nogle af de samme positive virkninger på krop og sind som eksempelvis at stå på hovedet.

I den restorative udgave hviler du op ad en væg med en yogapølle under sædet, hvorefter roen meget hurtigt vil indfinde sig.

 

Hvad sker der, når man vender bunden i vejret på sig selv?

Samme øjeblik, du får lagt dig til rette med bækkenet hævet over hjertet, aflaster du hjertet, der ikke skal pumpe blod til benene, som når du står, går og sidder. Pulsen sænkes, sindet stilnes.

Hjernen sender og modtager færre signaler, og hele dit system indstiller sig på ro og hvile – rest and digest.

Viparita karani – Vandfaldet – har desuden god effekt på en række andre ting,

lige fra menstruationssmerter til hævede fødder.

 

Viparita karani, Vandfaldet:

Prøv i en uges tid at give dig selv 7-10 minutter i viparita karani, Vandfaldet ,

før sengetid, og se om du mærker forskel på kvaliteten af din søvn.

 

Du skal bruge:

  • en yogapølle
  • en øjenpude
  • sandpose
  • yogabælte

Ind i stillingen:

Anbring en yogapølle på langs af væggen og 10-15 cm fra væggen.

Sæt dig for enden af pøllen og sving benene op ad væggen.

Lad dig glide lidt ned ad pøllen, så sædeknuderne hviler ind mod bagsiden af den.

Læg dig godt til rette, så skuldrene hviler i underlaget. For nogle føles det rart, at spænde et yogabælte omkring lårene lige over knæene. Lidt tyngde på fødderne i form af en sand- eller kornpose (eller en pose salt!) giver en god fornemmelse af grounding ned til hofterne. Lidt tricky at få anbragt, hvis du ikke har nogen til at hjælpe, men du kan bøje knæene med fleksede fødder, lægge posen og strække benene igen. Hvis du har en øjenpude, så tag fat i hjørnerne af den, så korn eller sand, ligger i bunden og læg dette stykke, den tunge del hen over øjnene. Et let pres på øjnene virker beroligende.

Lad så armene komme ud til siden med håndfladerne lidt opad.

Lig et øjeblik og iagttag dit åndedræt. Begynd så at lade dine udåndinger blive dobbelt så lange som dine indåndinger. Hvis det er svært at fornemme, kan du tælle til fire på indånding og otte på udånding. Begynder åndedrættet at glide i baggrunden, så har du måske ikke brug for det mere. Du kan altid genoptage 4-8-rytmen, hvis du har brug for det til at holde din opmærksomhed.

 

Ud af stillingen:

Bøj benene og fjern evt. bælte om ben og pose på fødder. Sæt så fodsålerne imod væggen og skub dig forsigtigt ned ad yogapøllen – så langt tilbage, at du kan hvile fodsålerne på pøllen et øjeblik. Herfra rul om om på siden og kom op at sidde.

God fornøjelse … og sov godt!

Hold øje med flere dejlige restorative stillinger her på siden i den kommende tid.

Namasté

Exam. yogalærer – Restore & Heal

Lisbeth Beierholm

 

Hvad er restorativ yoga?

En række liggende og siddende stillinger designet til at skabe balance i nervesystemet. Du understøtter kroppen med puder, tæpper og klodser, så musklerne kan slippe. Når kroppen bliver stille, aktiveres det parasympatiske nervesystem, den del af det autonome nervesystem, hvor du genopbygger ressourcer.

 

Restorativ Yoga hjælper med at:

  • reducere og forebygge stress
  • skabe mere ro og overskud i hverdagen.
  • mindske nedtrykthed, angst, søvnløshed, muskelspændinger og forhøjet blodtryk.
  • slippe spændinger dybt inde i bindevævet.
  • ilte blodet, så affaldsstoffer udskilles
  • afbalancere kroppens energier.