Er du én af dem, der får hovedpine, når du er på arbejde?

Både stressramte og ikke stressramte får hovedpine, og hovedpine behøver ikke at være tegn på stress. Men hvis du har gentagne hovedpiner, så tag det alvorligt. Du kan se hovedpinen som kroppens signal på, at noget skal ændres.

Hovedpinen som hjælper

I månederne før og efter mit stress-sammenbrud var hovedpinen min daglige følgesvend. Efter sammenbruddet begyndte jeg at lægge mærke til hovedpinen, hvor den sad, hvordan den teede sig, og hvornår den begyndte. Og så ændrede eller undgik jeg de situationer, der gav mig hovepine.

Hovedpinen blev en vejleder for mig, fordi jeg så en sammenhæng mellem hvad jeg gjorde, og hvornår hovedpinen blev udløst. Jeg begyndte at opfatte både hovedpinen og andre af mine symptomer på stress, som mine hjælpere.

Kroppen fortalte klart og tydeligt, når der var noget, der ikke var godt for mig. Jeg behøvede bare at mærke efter, og derefter sørge for at passe på mig selv.

Indtil da blev det hele bare værre og værre. Men alt det fandt jeg først ud af, efter at jeg var faldet sammen af stress – anden gang.

 

Forskellige hovedpiner kræver forskellige løsninger

Efter andet stress-sammenbrud fandt jeg ud af, at der var forskel på mine hovedpiner. I begyndelsen fik jeg kun ”almindelig ” hovedpine, men senere fik jeg også det, jeg vil kalde for ”belastningshovedpine”, da den kom af overbelastning.

De sad forskellige steder i hovedet, og årsagerne til dem var forskellige

 

Sådan kom jeg af med den ”almindelig” hovedpine

Den ”almindelige” hovedpine kom snigende i løbet af arbejdsdagen. Den sad oftest i siderne af hovedet eller i nakken, og smerten føltes diffus og kunne enten være dump eller gøre virkelig ondt.

 

Årsagerne var ofte, at jeg havde glemt at drikke tilstrækkeligt med vand i løbet af dagen, at luften var for dårlig, og der manglede ilt i det lokale, jeg var. Eller hovedpinen kunne komme, hvis jeg havde sprunget mine pauser over.

Derfor var løsningen ret simpel: Hovedpinen forsvandt, når jeg kom hjem og havde drukket et par glas vand, luftet ud, måske ligget lidt på sofaen og gået en tur i frisk luft. Det virkede hver gang, mens det var helt anderledes, når jeg havde ”belastningshovedpine”.

 

Jeg overhørte alle alarmsignaler, også ”belastningshovedpinen”

I ugerne før sammenbruddet, fik jeg en trykken øverst i hovedet. Den begyndte, når jeg gjorde mere, end jeg egentlig magtede. Det var en trykken, som jeg følte som ”over-load”.

Årsagen var at jeg blev ved med at presse mig og gøre noget, der ikke var godt for mig og derefter overhørte alle alarmsignaler fra kroppen. ”Belastningshovedpinen” kom og gik i løbet af dagen og stod på i nogle uger. Til sidst tog stressen magten over mig, og jeg fik et stress-sammenbrud.

Løsningen blev, at jeg helt fjernede mig fra det, der belastede mig, altså blev jeg sygemeldt fra mit arbejde.

Kroppens normaltilstand er velvære

Jeg nået frem til at kroppens neutrale tilstand er velvære. Når kroppen er i balance, er det velvære. Mit råd til dig er, at du går på opdagelse i din hovedpine, finder årsagerne til den og handler på det. For mig fik det fatale konsekvenser, at jeg ikke lyttede til min krop i tide.

 

Det er let nok at tage en hovedpinepille, men smertestillende medicin mod hovedpine løser ingenting på længere sigt. Heling af stress er tæt forbundet med at mærke efter, hvad der sker i ens krop, lytte til sin krop og følge det.

 

Pas på dig selv.

Marianne Bak, Find ud af Stress