Restorativ yoga er en blid yogaform, som er særlig velegnet til at give krop og sind en pause. Her handler det – for en gangs skyld – ikke om at præstere eller opnå noget, men bare om at være.

For en krop og et sind, der gennem længere tid har været i alarmberedskab, er evnen til at hvile ikke længere nogen selvfølge, men her støttes du i siddende og liggende stillinger af puder, tæpper og klodser på en måde, så kroppen afspændes.

Få minutter efter, at du har lejret dig i en af de støttede stillinger, begynder maven typisk at rumle. Kroppen er gået i ’rest and digest’-mode – en tilstand af hvile og fordøjelse, genopbygning af ressourcer, restitution.

Hvile dybere end søvn

I en slags vågen søvn, hvor kroppen bliver stille, sker der det forunderlige, at også sindet bliver mere stille. Hjernen sender og modtager færre signaler. Tankemylderet stilnes, men du er stadig vågen og til stede. Og så er vejen banet for at lytte lidt indad og måske få øje på ting i dagligdagens vaner og mønstre, som måske engang har været hensigtsmæssige, men ikke er det mere og derfor dræner dig.

Ved regelmæssig praksis bliver du efterhånden også bedre til at høre kroppens signaler og ikke mindst lytte til dem. Hvile, når du trænger til det. Etablere nogle mentale pauser, hvor sindet får ro, så du kan genopbygge ressourcer, der gør dig bedre rustet til at klare livets up’s and down’s.

De restorative pauser har en øjeblikkelig gavnlig effekt på en anspændt krop og et stressramt sind i form af bedre søvn og fordøjelse.

Hvordan kommer jeg i gang?

Start med en enkelt stilling og afsæt hver dag 15-20 minutter til at blive fortrolig med den.

Som den første af en række stillinger, jeg vil introducere her på siden, har jeg valgt den, jeg altid selv finder tilbage til, både når jeg føler mig træt og udmattet, og når jeg synes, at det kører lidt for stærkt.

 

STØTTET BAGOVERBØJNING

MED BEN I SOMMERFUGL (10-20 MIN.)

Du skal bruge:

  • en yogapølle (el. et rullet vattæppe eller stort badehåndklæde)
  • to-tre tæpper
  • klodser, puder eller tæpper til støtte under knæ
  • en øjenpose (eller et tørklæde)

Anbring en yogapølle på langs af yogamåtten og sæt dig foran den med lænden op imod den. Lad fodsålerne mødes, så knæene falder ud til hver sin side.

Støt under knæ eller ved hofter med puder/tæpper, hvis du mærker et stræk på inderlårene.

Anbring så en hånd på hver sin side af pøllen, løft brystet, skab længde i rygsøjlen og læg dig forsigtigt tilbage.

Mærk, om det føles ok for lænden,. Hvis bagoverbøjningen føles for stor, kan du anbringer en pude eller et tæppe under sædet.

Du kan også forsøge dig med at rykke dig 5-10 cms væk fra pøllen, før du læner dig tilbage.

Læg mærke til, om hagen er højere end panden. Er den det, kan du lægge et tæppe under baghovedet.

 

Lad armene komme ud til siden med håndfladerne lidt opad. Læg en øjenpude eller et tørklæde over øjnene. Vær opmærksom på, at begge hænderne hviler på samme materiale, så nervesystemet ikke bliver forstyrret af forskellige temperaturer eller materialer.

Giv slip i kæben, lad ansigtet blive blødt. Giv slip mellem skulderbladene. I maven. Du ved, at du har fået lagt dig godt til rette med tilstrækkelig støtte, når du spontant siger: Ahhh!

Ånd så langt ind gennem næsen og langt ud gennem næsen.

Herefter tre almindelige åndedrag (ind gennem næsen og ud gennem næsen), og gentag herefter det dybe åndedrag. Fortsæt i den rytme: ét langt og tre almindelige åndedrag. På et tidspunkt ebber det åndedræt måske ud.

Hvis så tankerne begynder at tage for meget over igen, kan du vende tilbage til det.

Lig her 15-20 min.

Når du skal ud af stillingen, så hjælp først knæene sammen. Ræk så venstre arm ind over kroppen og skub fra, så du kommer op at sidde. Stræk benene og sid et øjeblik og mærk det aftryk, stillingen har sat i kroppen.

Hold øje med flere dejlige restorative stillinger på Stressforeningens hjemmeside i den kommende tid. 🙂

Namasté

Exam. yogalærer – Restore & Heal

Lisbeth Beierholm

 

Hvad er restorativ yoga?

En række liggende og siddende stillinger designet til at skabe balance i nervesystemet. Du understøtter kroppen med puder, tæpper og klodser, så musklerne kan slippe. Når kroppen bliver stille, aktiveres det parasympatiske nervesystem, den del af det autonome nervesystem, hvor du genopbygger ressourcer.

 

Restorativ Yoga hjælper med at:

  • reducere og forebygge stress
  • skabe mere ro og overskud i hverdagen.
  • mindske nedtrykthed, angst, søvnløshed, muskelspændinger og forhøjet blodtryk.
  • slippe spændinger dybt inde i bindevævet.
  • ilte blodet, så affaldsstoffer udskilles
  • afbalancere kroppens energier.