Af læge Anne-Lene Schwartz, Indehaver StressCare Institute

Stress er en meget misforstået tilstand og desværre også stadig meget tabubelagt.
For at kunne behandle stress rigtigt, er det vigtigt at forstå, at stress er en sygdom. Mere end 3000 processer i krop og hjerne påvirkes når vi bliver syge af stress.

Vi ved at stress øger risikoen for sygdomme som hjertekarsygdomme, sukkersyge, og cancer. Der dør årligt 1400 mennesker af stress i Danmark som direkte følge af stress, mere end 400.000 danskere har alvorlige symptomer på stress, og stress er den største enkeltstående årsag til sygemeldinger hver eneste dag.

Det er vigtigt at stress bliver anerkendt som sygdom. Det er vigtigt for at folk kan få krav på at få ordentlig behandling og for at bryde det tabu det stadig er at være syg af stress.

Stress er ikke svaghed. Stress er en tilstand der påvirker hver eneste celle i hjernen, kroppen og nervesystem og som invaliderer og slår folk ihjel hvis den ikke behandles ordentligt.

Hvad sker der indeni?

Når man bliver syg af stress opstår der en slags forgiftningstilstand. Vores nervesystem er i alarmberedskab og organerne og hjernen udskiller stresshormoner. I akutte situationer gør stresshormoner os i stand til at være skarpere, stærkere, hurtigere og samtidig har de en bedøvende virkning på os. Vi behøver ikke mærke os selv så meget.

Vi kender alle historier om mennesker der kan det umenneskelige i situationer hvor de eller deres nære er i livsfare, og følelsen af travlhed og pres kender de fleste. Det er ikke det samme som at være syg af stress.

Kort tids påvirkning af stresshormon kan gøre os stærkere og skarpere i øjeblikket og det er rigtig smart, at vi har sådan en mekanisme i overlevelsessituationer.
Men når vi bliver fastholdt i den del af nervesystemet for længe mister vi gradvist evnen til at genopbygge os selv og vi bliver syge af stress.

Det autonome nervesystem går i baglås. Det bliver en ond cirkel. En ond cirkel der skal brydes før man kan blive rigtig rask igen. En kortvarig stressreaktion eller travlhed er ikke et problem, hvis du er sund og rask. Langvarig stress øger dog risikoen for depression, hjerte-karsygdomme, ulykker og forværring af eventuelle kroniske lidelser.

Behandling er derfor nødvendig, hvis du får symptomer på stress, som ikke forsvinder igen efter en kortere periode. ​Ofte overser folk faresignalerne på stress og får ikke sagt fra i tide. Jo før du erkender symptomerne og søger hjælp jo bedre. Stress kan behandles og du kan blive dig selv igen.

Symptomer på stress

Symptomerne på stress er mange og forskellige fra person til person. Nedenfor kan du se de mest almindelige symptomer. Nogle kan mærke den snigende udvikling og andre mærker ingenting før de pludselig vælter helt.

I bakspejlet kan de måske genkende tegnene men undervejs var de så bedøvede af stresshormoner og havde så travlt med at overleve at de ingenting mærkede.

Stress er både en fysiologisk og mental tilstand og den kan ikke bare snakkes væk. Man kan ikke bare tage sig sammen, eller blot trække stikket en kort periode.

Det er vigtigt at få den rigtige hjælp til stress. Det er derfor også vigtigt at kende symptomerne og det er vigtigt at have modet til at bede om hjælp eller gøre sin ægtefælle, ven eller kollega opmærksom på sin bekymring hvis man tænker at de har brug for hjælp.

Symptomer på stress (ikke udtømmende)

• Hjertebanken
  • Koncentrationsbesvær
  • Hukommelsesbesvær
  • Svært ved at overskue hverdagen
  • Irritabilitet
  • Nedsat engagement
  • Vanskelighed ved vante arbejdsopgaver
  • Nedsat humør
  • Nedsat sexlyst
  • Indre uro
  • Øget forbrug af kaffe, cigaretter, slik eller alkohol
  • Hovedpine
  • Uoplagthed
  • Mavesmerter
  • Søvnproblemer
  • Appetitløshed
  • Svedtendens

Følelsen af travlhed og stress er i perioder kender de fleste.
Det er ikke det samme som at være syg af stress.

En kortvarig stressreaktion eller travlhed behøver ikke være et problem hvis du er sund og rask, men langvarig stress øger risikoen for depression, hjerte-karsygdomme, ulykker og forværring af eventuelle kroniske lidelser. Behandling er derfor nødvendig, hvis du får symptomer på stress, som ikke forsvinder igen efter en kortere periode.​

Du bør ikke udsætte behandling af stress

Du kan få hjælp til at forebygge og behandle stress, herunder de stressrelaterede symptomer. Ofte overser folk faresignalerne på stress og får ikke sagt fra i tide. Mange tror, at stress skyldes travlhed på arbejdet, men den egentlige årsag kan lige så vel være i privatlivet. Det kan ofte vise sig, at årsagen til problemet har rødder i noget helt andet, end man troede.

Nogle af de symptomer, som folk oplever, kan være nedsat hukommelse, koncentrationsbesvær, ubeslutsomhed, nedsat rummelighed, øget irritabilitet og angst.​

Flere af disse symptomer kan være med til at øge stresspåvirkningen på arbejdspladsen, men de kan også øge antallet af konflikter i hjemmet. En langvarig stresstilstand skyldes ofte en belastning på flere livsområder, så der ikke længere findes et frirum.

Mit opråb er derfor: Bed om hjælp til de udfordringer du står med.