Hvad kan du selv gøre?

Meld dig ind, og få tilsendt test samt én af de følgende guides:

• Hvordan undgår jeg stress?
  • Jeg har symptomer på stress – hvad gør jeg?
  • Jeg er syg af stress – hvad gør jeg?

Det kan du selv gøre

Hvis du ikke vil være gratis medlem lige nu, er der nogle generelle råd du kan følge. Det er vigtigt at være opmærksom på, at det altid vil være individuelt hvad der fungerer.

Grundlæggende strategier mod stress
Stress fortæller dig, at du skal gøre noget anderledes Hvis du har en stressreaktion, er det vigtigt at du lytter til – og handler på din krops signaler. Der er mange måder at reagere på, og du behøver ikke tænkte, at du skal igennem et langt terapi forløb. Det kan være, det er nok for dig, at lave nogle simple ændringer i hverdagen. Det bedste du kan gøre er, at række ud efter hjælp. Der findes mange typer hjælp som kan være gode. Det kan være alt fra at læse en bog om stresshåndtering, til at deltage i selvhjælpsgrupper, korte coachingsamtaler eller terapi. Overvej hvad du har det bedst med, og ring til Stressforeningen hvis du er i tvivl. Du skal være motiveret og parat til at foretage nogle valg og ændringer. Skaf dig viden om stress, herunder symptomer på stress. Der findes mange forskellige tilgange til god stresshåndtering. En del af disse råd lyder lette, men er det langtfra altid, da stresshåndtering handler om forandringer, valg, principper og ændret adfærd. Giv dig god tid Forandringer sker ikke fra den ene dag til den anden. Forandringer tager tid og kræver en vedvarende indsats, hvis du vil opnå varige resultater. Til gengæld er gevinsten er stor. Ofte skal der en fælles indsats til, for at ændre situationen, men nogle stresshåndteringsstrategier er dog lige til at gå til. Muligheden for stress vil altid være til stede i vores liv, men vi kan blive bedre til at håndtere stress, så belastende situationer medfører mindre stress og øger vores modstandskraft over den helbredsskadende effekt af længerevarende stress. Vi har alle forskellig grænser for hvornår vi føler os stresset, samt forskellige måder at håndtere stress på. Den måde vi håndterer eller tackler stress på kaldes for coping eller mestring. Hvis vi ikke formår at ’mestre’, dvs. at tackle eller håndtere stressfyldte situationer og bringe kroppen tilbage i balance, så kan stress føre til alvorlige helbredsproblemer. Det er vigtigt, at du ikke kaster dig ud i en livsstilsændrende personlig udviklingsproces, hvis du lige har opdaget at du er stresset, eller hvis du er blevet sygemeldt med stress. Det kan være stressende i sig selv at følge nogle af de ’stress-råd’ der tilbydes på diverse medier. Derfor er det vigtigt, at du ikke påtager dig mere end du kan overkomme. Tal evt. med din læge om dine muligheder. En gylden tommelfingerregel er, at hvis du er i tvivl; så lad være”. Det er altid bedre at gøre for lidt end for meget når du er stressramt. Bed om hjælp til at vurdere, hvad der er godt for dig.

Grøn Zone

Når du er I den grønne zone har du energien og overskuddet til at planlægge en sund hverdag.

Du er klar

Gul zone

Når du er i den gule zone, er din krop begyndt at reagere på overbelastninger.

Du reagerer

Orange zone

Når du er i den orange zone, er din krop blevet påvirket, så du er ramt af stress.

Du er såret

Rød zone

Hvis du er i den røde zone, er du så påvirket af stress, at du er syg. Du bør kontakte din læge.

Du er syg