… Ahhhh!

Når du føler dig udmattet, mentalt og fysisk, kan 20 minutter i en restorativ stilling gøre underværker og have en helt anderledes oplivende effekt end en lur på sofaen. Der bliver hurtigt lidt længere mellem tankerne, og kroppen slipper spændinger, så livsenergien får lov til at strømme mere frit.

Balasana, Barnets stilling, er en klassisk hvilestilling i yogaen, der hentyder til den stilling, man kan se små børn ligge og sove trygt i. Som en lille frø.

I den støttede restorative version bliver det en tryg havn, hvor du kan kaste fortøjningerne, lade dig holde og slippe lidt – muskulært og mentalt. Bare ligge og trække vejret.

Du skal bruge:

  • en yogapølle (el. et rullet vattæppe/badehåndklæde)
  • en klods eller et tæppe til at hæve yogapøllen
  • et tæppe mellem lægge og lår
  • et tæppe under vristene
  • en øjenpose, sok, tørklæde el. lign. i knæhaser

Ind i stillingen:

Anbring en yogapølle øverst på yogamåtten. Sæt dig for enden af den

med et knæ i hver side af yogamåtten, så storetæerne rører hinanden. Træk yogapøllen ind til dig. Sæt dig tilbage mod dine hæle. Hvis der er stor afstand mellem lægge og lår, kan du evt. anbringe et ekstra tæppe her. Og et foldet tæppe under fødderne, hvis det er ubehageligt at have vristen i gulvet. En øjenpose (eller en strømpe, et tørklæde el. lign. ) i knæhasen, hvis det strammer i knæet.

Stræk så længde på overkroppen, og læg dig ind over yogapøllen. Træk vejret ind i lændeområdet, og gør dig bred over lænden. Lad halebenet blive tungt, stræk nakken lang og læg den ene kind i underlaget.

Når halvdelen af tiden er gået, løfter du kinden og vender ansigtet den anden vej.

Hvis du mærker ubehag i lænden, så læg noget under yogapøllen, så den kommer lidt højere op, eller læg et tæppe ovenpå pøllen, så du bliver støttet bedre og har lettere ved at slippe i rygsøjle, skuldre, hofter og knæ.

På en dag med meget tankemylder, kan du i starten lade din opmærksomhed hvile ved dit åndedræt – op ad rygsøjlen og ned ad rygsøjlen – og så efterhånden lade det ebbe ud. Vend tilbage til det, hvis du har brug for noget til at fastholde din opmærksomhed.

 

Ud af stillingen:

Forlæng op gennem overkroppen, sæt hænderne i underlaget, og pres dig stille og roligt op, hovedet til sidst.

Virkning: God mod udmattelse. Stilner sindet, afhjælper spændinger i skuldre, lænd og mave. Også god ved uro og rastløshed.

(Anbefales ikke ved alvorlige knæproblemer. Hvis du er gravid, laver du bare lidt mere afstand mellem yogapøllen og kroppen, så der er er plads til maven.

Hold øje med flere dejlige restorative stillinger her på siden i den kommende tid.:)

 

Namasté

Exam. yogalærer – Restore & Heal

Lisbeth Beierholm

 

Hvad er restorativ yoga?

En række liggende og siddende stillinger designet til at skabe balance i nervesystemet. Du understøtter kroppen med puder, tæpper og klodser, så musklerne kan slippe. Når kroppen bliver stille, aktiveres det parasympatiske nervesystem, den del af det autonome nervesystem, hvor du genopbygger ressourcer.

 

Restorativ Yoga hjælper med at:

  • reducere og forebygge stress
  • skabe mere ro og overskud i hverdagen.
  • mindske nedtrykthed, angst, søvnløshed, muskelspændinger og forhøjet blodtryk.
  • slippe spændinger dybt inde i bindevævet.
  • ilte blodet, så affaldsstoffer udskilles
  • afbalancere kroppens energier.