Meditation kan hjælpe dig med at sætte tankerne på pause – download en gratis meditation her

Meditation er en øvelse i at være til stede i nuet og kan hjælpe dig med at sætte tankerne om fortid og fremtid på pause. Vores hjerne er nemlig indrettet således, at den hele tiden forsøger at fortælle historier om enten fortiden eller fremtiden. Med andre ord, de tanker og følelser der er forbundet med ting som er sket eller ting som vi skal huske. I meditation arbejder vi blandt andet med at lukke nogle af alle de tanker og følelser ude – vi sætter dem på pause.
Derudover så kan meditation også hjælpe dig på en række andre områder:

Øget fokus:

Din evne til at forhold dig til ting her og nu – og til at være til stede i det. Det kan være i forhold til en arbejdsopgave, en samtale eller din evne til at være nærværende med din familie.

Resilience:

Oversættes til dansk, som en robusthed eller modstandsdygtighed der hjælper dig med at håndtere nogle af livets udfordringer. Sat lidt på spidsen, så kan man også sammenligne det med din evne til at sige “så pyt da”.
Emotionel intelligens:

Hvor bevidst er du om dine egne følelser, er du i stand til at styre dem i pressede situationer eller er du i dine følelsersvold? Desuden så relaterer dette sig også til dit følelses-appart i forhold til andre mennesker, hvor god er du til at forholde dig til andres følelser. I forhold til ledelse og håndterring af stress på arbejdspladsen, så bliver dette et område kun endnu mere aktuelt og relevant.

Reducere stress:

Videnskaben har påvist at vi er i stand til at skabe nye forbindelser i hjernen. Ved hjælp af hjernescanninger kan vi blandt andet se, hvordan at der opstår en aktivitet i de forskellige områder i hjernen. Eksempelvis i området omkring amygdala og hyppocampus, som i daglig tale er kendt som det område der hjælper dig med at flygte, kæmpe eller fryse i ekstremt stressede situationer – og som også er de områder i hjernen der bliver påvirket under stress.

Download en gratis meditation for begyndere på dansk eller engelsk her: