Måske skal 2018 være året hvor vi siger nej til mere, går glip af mere, slukker mere og generelt øver os i al gøre mindre?

Lad 2018 blive det år, hvor du passer bedre på dit mentale helbred

D. 1. Januar er en notorisk afslapningsdag. Det er en mulighed for, at rive en dag ud af kalenderen og samtidig få noget ud af at lave absolut ingenting. Stressforeningens psykolog Solveig Wandall, var i TV2 Lorry og tale om, hvorfor det er en fordel at øve sig på, at lave ingenting.

Klik her, for at se med her

Hjernen har brug for pauser

Når vi slapper af og træner i at skrue ned for hverdagens aktiviteter, får hjernen en pause. Hjernen fungerer ligesom en muskel. Når man har trænet sine muskler, skal de have en pause og restituere, før de kan bruges igen. Ligesådan skal hjernen restituere for at fungere optimalt. Faktisk kan man blive alvorligt stresset, hvis man igennem en længere periode ikke får koblet fra og holdt pauser.

Fordele ved at slukke for tankerne

I en travl hverdag er der sjældent tid til lange pauser. Derfor kan det være en fordel, at lære sig selv at tage små, effektive pauser. Du kan meditere, kigge ud af vinduet, lave åndedrætsøvelser eller afspændingsøvelser, hvor du slukker for tanker og spekulationer. Herved bliver hjernen bedre til at fokusere, du får lettere ved at tage ny læring ind, samt til at huske, planlægge og eksekvere opgaver. Du bliver generelt skarpere i hovedet, samtidig med at du passer godt på dig selv, og undgår at blive stresset.

Der er mange fordele ved at huske de små pauser i hverdagen.  Stressforeningen vil opfordre til, at du husker at lave ingenting i det nye år. Hvorfor ikke bruge d. 1. Januar som en øvelsesdag for ingenting.

I ønskes alle et rigtig godt, mentalt sundt og stressfrit nytår.

Glade nytårshilsner fra alle i Stressforeningen

af cand.psych. Solveig Wandall