Opdag stressen i tide!

Når du læser min beretning om stress, tænker du måske: ”Pyha, godt det ikke er mig, så slemt har jeg det i hvert tilfælde ikke. ”Måske vil du forstå, hvor komplekst det er at blive ramt af stress, når du læser min historie.

Jeg opfattede ikke, hvor dårligt jeg havde det

Set i bakspejlet ved jeg, at jeg havde alvorlige symptomer på stress, længe før jeg brød sammen. Men hverken jeg selv eller andre reagerede på min tilstand. Der var ingen, der forstod alvoren af symptomerne. 14 dage før jeg brød sammen, talte jeg med en veninde om, at jeg måske havde stress. Jeg havde følelsen af, at jeg var lukket inde i en osteklokke, så da min veninde foreslog, at jeg skulle gå til læge, trængte ordene ikke ind til mig.

Stressen kommer snigende

Stress rammer forskelligt og føles forskelligt, men én ting er vigtig at vide:

Stress kan ramme alle. Og det er ikke kun mennesker, der er specielt pernittengrynede, der går ned med stress. Stressen kommer snigende. Lige pludselig er du måske fanget af stressen, og stressen har taget magten, uden at du selv har opdaget det.

Tal med andre om dine stress-symptomer og søg hjælp i tide

Det kan være svært at mærke forskellen på, hvordan du har det – sådan fra dag til dag. Du har det næsten ligesom i går. Og så er der vel ingen grund til at gå til læge? Eller er der?

 

Tal med andre om hvordan du har det. Søg hjælp, inden det udvikler sig til alvorlig stress.

 

At være alvorligt stressramt er ligesom, når krig bliver til hverdag

Der var ikke var sammenhæng i de ting, jeg gjorde. Jeg skiftede fra opgave til opgave og havde fornemmelsen af, at jeg ligesom sprang fra tue til tue. Alt det der foregik i mellem ”tuerne” manglede i min hukommelse. Min verden blev mindre og mindre. Jeg mistede koncentrationsevnen og overblikket. Jeg vågnede kl. fire om morgenen og kunne ikke falde i søvn igen. Tankerne svirrede, og jeg spekulerede og spekulerede, men der kom ingen løsninger på noget som helst. Om dagen havde jeg sitren i kroppen, hjertebanken, ondt i maven, hovedpine og åndedrætsbesvær. Jeg var aldrig glad, men var usikker og jeg havde ligesom en ulyst i mig. Jeg havde ”overload” i mit hoved, der føltes som en trykken oven i hovedet.

Jeg mistede evnen til at forstå, hvad der foregik

Jeg spiste frokost sammen med mine kolleger på lærerværelset hver dag. Men oftere og oftere kastede jeg bare maden i mig og rejste mig. En uge før jeg brød sammen, sad der tre kolleger ved et bord, da jeg kom ind på lærerværelset. Jeg tænkte: ”Fredagshygge”, og satte mig hen til dem. Da jeg havde siddet lidt, forstod jeg, at de holdt møde. Jeg havde mistet evnen til at aflæse situationen.

Er du i tvivl om, om du har stress?

  • Hvornår har du sidst været glad og smilet?
  • Hvordan sover du om natten? Ligger du tit søvnløs?
  • Glemmer du aftaler, eller hvad du lige har tænkt dig at gøre?
  • Har du problemer med at følge med i en samtale eller at overskue en hjemmeside?

Tag en stresstest i dag

Hvis du har haft bare fem stress-symptomerofte eller hele tiden – i tre til fire uger så tag det alvorligt og gå til læge.

 

Test din stress her i pjecen Kender du til stress? fra Sundhedsstyrelsen:

https://www.sst.dk/~/media/EA425842E30C410E9DF6B87F53424176.ashx

De bedste hilsner Marianne Bak