Ting ta´r tid

Det var meget skræmmende, at jeg den ene dag havde stået og undervist eleverne i første klasse, den næste dag efter sammenbruddet kunne jeg næsten ingenting. I denne fase kunne jeg ikke. I flere måneder, hjalp min mand mig med mange praktiske ting, som var svære for mig, fordi jeg fx ikke kunne huske hvor tingene lå, eller hvordan man bruger en computer.

Et råd til familien

Det en god idé, at familien lader som om, du er på ferie. Det betyder konkret, at familien ordner alt det praktiske, også henter børn i vuggestuen/børnehaven. Selv simple ting er svære eller umulige at overkomme, når du er alvoligt ramt af stress. Det er min egen erfaring, og du kan også læse om det i bogen ”Ned og op med stress” af Pernille Rosenkrantz-Theil og Thomas Milsted.

 

Sådan fik jeg det bedre

Først da jeg begyndte på samtaler hos en behandler med indsigt i stressområdet, begyndte jeg at få det bedre. Han forklarede, hvad stress er og gav mig nogle vigtige pejlemærker/principper, jeg skulle følge:

  • ro
  • hvile
  • struktur (forudsigelighed)

Ved hver samtale lærte jeg også en mindfulness-øvelse, som jeg derefter dagligt gentog hjemme. Min mand var med til en enkelt samtale, hvor han også fik forklaret, hvad der skulle til for, at jeg fik det bedre.

 

Kroppens reaktion på behandlingen

Da jeg fik ro, hvile, struktur og på den måde en forudsigelig hverdag, faldt mit nervesystem langsomt til ro, og kroppen holdt op med at være i konstant alarm. Kroppen tog det som et signal på, at den var uden for fare og oplevede: ”Her er trygt at være”. Det varede flere år, før mit nervesystem faldt til ro, fordi jeg jeg var så hårdt ramt.

Én af de sætninger jeg har gentaget mange gange dagligt for mig selv i de første par år af min helingsproces er: ”Ting ta´r tid”.

 

Find en behandler, der ved hvad stress er

Da jeg var hårdest ramt, forstod jeg alting helt konkret, som det blev sagt, jeg var fx ikke i stand til at forstå ironi eller humor. Hvis du har det sådan, er du ikke i stand til at være i behandling, hvor du arbejder med dine reaktionsmønstre og din fortid. Det bliver du først i stand til langt senere i din proces.

Den behandling jeg fik blev tilrettelagt ud fra, hvordan jeg havde det og var altså ikke fastlagt på forhånd, hvilket er en væsentlig pointe.

Der er skudt en hel industri op omkring stress-behandling. Min erfaring og opfattelse er, at du har brug for støtte og vejledning af en behandler med indsigt i stressområdet. En person der har erfaring med stress, og som kender filosofien bag de metoder, hun/han bruger i sin behandling.

Hvis du er alvorligt stressramt skal du tilbydes et individuelt behandlingsforløb og ikke en pakkeløsning.

Mine bedste principper

Mit råd er, at du skal sørge for at følge de her principper:

  1. Ro og hvile
  2. Enkelhed og forudsigelighed.
  3. Forskånes for at vælge og finde hurtige løsninger.
  4. Respektér behovet for isolation.

Du skal følge principperne for at undgå tilbagefald. I stedet kommer du til at opleve, at du langsomt får det bedre. Ting ta´r tid.

Tak for at du læste med

Marianne